Projekty i programy edukacyjne i profilaktyczne
PROJEKTY I PROGRAMY EDUKACYJNE |
"Młodzi Odkrywcy Sekretów Nauki Aglomeracji Opolskiej" |
"Kolekcjonerzy wiedzy – mistrzowie eksperymentów" |
„Lepsza szkoła” – program badający kompetencje |
„Świerszczykowy klub pożeraczy liter” – projekt promujący czytelnictwo |
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE |
„Chrońmy dzieci” |
„Cyberbezpieczny uczeń” - program podniesienia świadomości |
„Szklanka mleka”- uczniowie otrzymują mleko |
„Owoce i warzywa w szkole”- uczniowie klas młodszych otrzymują porcje |
„Klub Bezpiecznego Puchatka” – program |
„Mam kota na punkcie mleka”-edukacja w zakresie walorów odżywczych mleka i produktów mlecznych oraz zwiększenie wiedzy na temat racjonalnego odżywiania |
„Program przeciwdziałania wadom postawy u dzieci i młodzieży” |
„Nie pal przy mnie proszę” -program edukacji antytytoniowej dla kl. I-III |
„ Znajdź właściwe rozwiązanie”– program profilaktyki palenia tytoniu dla kl. IV-VI |
„Trzymaj formę”– program promujący aktywny styl życia i racjonalne odżywianie |
POZOSTAŁE |
„Góry Grosza” |
„Zbieraj baterie –chroń środowisko” |
Zbieranie nakrętek |
____________________________________________________________________________
PROJEKT CZYTELNICZY REALIZOWANY
W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM IM. JANA PAWŁA II
W BOGUSZYCACH
„PODRÓŻE PO LITERATURZE”
"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła."
Wisława Szymborska
Założenia projektu:
Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje samorzutnie. To właśnie dorośli, rodzice, nauczyciele i wychowawcy powinni ją zaszczepić w procesie nauczania i wychowania.
Głównym założeniem projektu będzie motywowanie uczniów do czytania, wyrabianie u nich nawyku sięgania po książkę. Zaprojektowane zadania przyczynią się do bliższego zapoznania z bogatym światem książek i pokonania stereotypowego podejścia do lektur.
Czas realizacji: październik 2016 – kwiecień 2017
Koordynator: Beata Romaniszyn – nauczyciel bibliotekarz oraz edukacji wczesnoszkolnej
Realizatorzy: uczniowie klas I-VI, nauczyciel bibliotekarz, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor
Cele ogólne:
1. Zwiększenie kompetencji czytelniczych uczniów.
2. Popularyzowanie czytelnictwa.
3. Poznanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
4. Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych.
5. Zmotywowanie uczniów do sięgania po książkę.
6. Wykształcenie wrażliwości i gustów czytelniczych.
Cele szczegółowe:
- zachęcanie uczniów do sięgania po literaturę piękną i książki popularnonaukowe,
- poprawa stanu czytelnictwa w szkole,
- rozwijanie wyobraźni dziecięcej, odwoływanie się do dziecięcych uczuć i wrażliwości,
- przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- doskonalenie umiejętności językowych,
- wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu,
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, budowanie poczucia własnej wartości, uczenie wartości moralnych,
- zapobieganie uzależnieniom od telewizji i komputerów,
- rozwijanie zainteresowań literackich,
- poznanie historii pisma, materiałów pisarskich, form książki, urządzeń służących komunikacji i ich roli w rozwoju cywilizacji,
- uświadomienie rodzicom roli książki i nawyku czytania w procesie edukacji i życiu dziecka.
Metody:
Poszukujące i problemowe /dyskusja
Dramowe (inscenizacja, scenki dramowe)
Praktycznego działania: warsztaty, czytanie, słuchanie, mówienie
Wycieczki i spotkania autorskie
Harmonogram działań:
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
REALIZATORZY |
TERMINY REALIZACJI |
Opracowanie projektu Przedstawienie RP |
|
B. Romaniszyn |
IX 2016r. |
Książkowy pokaz mody |
Prezentacja klasowej top listy ulubionych książek w formie graficznej (np. w formie plakatu) |
Wychowawcy klas, uczniowie |
XI 2016 r |
Poczta Życzliwego Słowa |
Wyszukiwanie w książkach „miłych ” słów , cytatów i wręczanie ich kolegom . |
Uczniowie kl. II-VI B. Romaniszyn |
23 XI 2016 r. w ramach Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień |
Dzień Misia |
Podczas zajęć: Spotkania z książką |
B. Romaniszyn |
XI 2016 r. |
Wśród greckich bogów |
Konkurs mitologiczny |
Wychowawca kl. V |
XI 2016 r. |
Szkolna złota piątka |
Wybór pięciu najczęściej polecanych książek wśród uczniów (wybór w drodze głosowania) |
Wychowawcy, uczniowie, rodzice |
XII 2016 r. |
Mistrz czytania |
Wybory Mistrza czytelnictwa w drodze eliminacji w poszczególnych klasach |
Wychowawcy klas, uczniowie |
Od X 2016 r. do IV 2017 |
Cytaty i wiersze o książce |
Wyszukiwanie sentencji, aforyzmów, cytatów o książce i prezentacja na gazetce szkolnej |
Uczniowie kl. II-VI, B. Romaniszyn |
Od X 2016 .r. do IV 2017 r. |
Korowód książkowych postaci |
Pokaz postaci z ulubionych książek – konkurs na najefektywniejszy strój. |
Uczniowie, rodzice, wychowawcy |
Dzień Biblioteki |
Pierwszy krok w poezję |
II Konkurs Recytatorski dla klas II –III i IV – VI- eliminacje przeprowadzone w klasach, po trzy osoby z każdej klasy wchodzą do finału |
Wychowawy, uczniowie, B. Romaniszyn |
III 2017 r. |
Zalety wspólnego czytania książek |
Pogadanka dla rodziców |
Pedagog szkolny |
W trakcie realizacji projektu |
Historia książki i pisma |
Wyszukiwanie informacji i przygotowanie materiałów potrzebnych do wykonania oraz prezentacja albumów. |
Uczniowie, nauczyciele |
IV 2017 r. |
Konkurs literacko – plastyczny „Moja bajka” |
Tworzenie własnych autorskich książeczek (opowiadanie ,bajka, historyjka obrazkowa itp.) |
Uczniowie i nauczyciele |
W trakcie realizacji projektu |
III Gminny Konkurs Recytatorski wierszy w Zimnicach Wielkich |
Przygotowanie uczniów i udział w konkursie |
Uczniowie kl. I-III, wychowawcy kl. II i III |
|
Dzień Biblioteki |
Wystawa prac wykonanych przez uczniów w trakcie trwania projektu. Przygotowanie sprawozdania, dokumentacji |
Nauczyciele, pedagog szkolny, koordynator projektu |
IV 2017 r. |
Podsumowanie działań |
Przygotowanie sprawozdania, dokumentacji |
Nauczyciele, pedagog szkolny, koordynator projektu |
IV 2017 r. |
Spodziewane efekty:
Uczeń:
1. Częściej spędza wolny czas, czytając książki,
2. Dostrzega wartości wynikające z obcowania z książką.
3. Zna czynniki wpływające na efektywne czytanie i stosuje w praktyce,
4. Chętnie uczestniczy w konkursach czytelniczych
5. Częściej odwiedza bibliotekę szkolną i publiczną
6. Wzrost czytelnictwa w szkole
7. Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputera wśród uczniów
Ewaluacja:
Obserwacja poziomu aktywności uczniów na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu, porównanie stanu czytelnictwa w roku szkolnym 2016/2017 z poprzednimi latami.
Opracowała pani Beata Romaniszyn